KUNST auktion med overskud til kræften

Invitation til KUNST med kant hvor Phuc Van Dang,  der dagligt arbejdede i koncepthuset Now´s Work på interiørmessen DesignTrade succesrigt skabte både kunst og oplevelser. Resultatet vil Phuc gerne donerer. Bak op, støt Kræftens Bekæmpelse og få den skønneste kunst, hvor du bestemmer prisen ved at BYDE og DELE auktionen i din omgangskreds.

Kunstauktion af Phucisme & Design Circus

design circus

 

(0) Kommentarer

All you need is LOVE pizza…

En eventinvitation inklusiv den fineste pizzakniv fra Normann Copenhagen tikkede ind. En oplagt anledning til at komme forbi Timm Vladimirs køkken, nær Valby Station. Pizzakøkkenskolen kælede godt om os alle og med min pizzakollega journalist Pia Finne bliv det en leg. Den allestedsværende flittige opvaskedreng, en kølig rabarber drik,  ”godt grej” og kompetente køkkenchefer gjorde sig godt dertil. Resultatet blev min : “All you need is LOVE…” pizza.  Som bonusinfo leverer jeg dig straks opskriften, hvis du vil lade dig inspirere : snittet rodpersille, italienske tomater, slanke kartoffel- og radiseskiver, saltet Bornholmsk bacon dertil pyntet med ruccola som en hjertelun strålekrans.

Velbekomme med kærlighed til både mad, mennesker og et råvare frisk TAK for oplevelsen til Normann Copenhagen og Timm Vladimirs køkkenskole.

Normann_Pizza_Result Birgit Tarp

Design Circus hos Normann Copenhagen

Design Circus hos Normann Copenhagen

Normann_Pizza_37

Normann_Pizza_Birgit Tarp

(0) Kommentarer

Cykelhjulskjoler, lysekroner, værktøjsporcelæn og søløven

Det er ganske vist, Milano slog op for både sol og sødmefyldte åndehuller i anledningen af den netop veloverståede interiør og møbeluge. I stedet for at vise dig de gængse presskitsbilleder vil jeg hellere holde hånden din og føre dig gennem et lille udpluk af mit personlige Milano. Designoasen set med mine orange runde briller og evig sult efter oplevelsesrige rum og designs i byen, som kun Milano på så charmerende vis kan føre Design Circus  ensemblet ind i.

Design Circus i Milano

Milano er indbegrebet af det autentiske og sit altid gode køkken, find sådan en facade og du kan være sikker på at din mave ikke skuffes. Efter en time er du klar til at erobre byen!

Design Circus besøger Boffi

Vi fortsætter i gastronomien  og havner hos Boffi, et altid enestående besøg, som du aldrig får alene.  Netop nu har Patricia Urquila dekoreret bordpladerne, som del af hendes kreative køkkendesign for high-end køkkenentusiasterne med den skønneste baggård og de smukkeste materialer i kombinationer af råt træ, marmor, farvede fronter og ellers mest sort og dunkle stål elementer.

Design Circus besøger Boffi

På belysningssiden var Boffi også helt i front og tydeligvis med på bølgen med de stærkt retro orienterede lysekroner, som hentet direkte fra premierefilmen Monica Z´s tid. Masser af grafisk sort metal kombineret  med gylden messing og i det ellers tydelige 1950´er præg.

Design Circus besøger Diesel

Tøjbrandet Diesel har udvidet deres personlige interiørkollektion med et råt køkken og blandt andet en værkstedsorienteret porcelænsserie, som altid med et underfundigt designtouch.

Design Circus ynglingsgarderobe

Mit italienske ynglingsgarderobeobjekt,  perfekt til et omrejsende cirkus. Med integreret spejl, ganske simpelt og i den allestedsværende sammensætning af sort og messing.

Design Circus redebygger seng

Måske lidt quilt og veltilpas rummelighed i mit soveværelse kan nemt invitere denne alternative organiske rede af en seng ind under teltdugen – spottet på Salon del Mobile.

Design Circus under himlen

Det straks mere stramme look tiltaler nu også en træt eventyrer, i designmekkaet Milano.

Design Circus i Milano

Design Circus hos Antonio Marras

Design Circus hos Antonio Marras

Det nye “Must see” blev uden tvivl baggårdsbutikken hos Antonia Marras. Et vidunderligt eventyrlig af en lille butikskonceptrejse i rejsen. Ufejlbarlige patinerede rammer i en gammel Milano casa. Overdådigt forkælet af detaljer, iderigdom og en sikker farvesans. De tårnhøje stofdukker placeret ved højbordet hvidt i hvidt, cykelhjul som kjoleholdere med view op under skørterne og blåregn væltende ind af glasfacaderne som del af denne setting. Udvalgte lækkerier af bøger, vintage, interiør og kunst. Corso Como har fået en berigende søster, som jeg glæder mig til at kramme – igen.

Design Circus hos Marni event

Design Circus hos Marni event

Design Circus hos Marni event

Om aftenen tog vi bl.a. til en dyre event hos fashionhuset Marni, og det var ren slik for øjnene og for den terrasse, som jeg fik lyst til at bringe hele festen hjem til.

Design Circus i Milano

Som ekstra-nummer kunne jeg købe en unika dekoreret Design Circus keramisk flise med hjem, hvor alle artisterne er under fuld kontrol. Jeg synes godt om min keramiske sjælesøster.

Design Circus besøger Cos og Nendo

Geometri, simple stykfarvede herreskjorter, kubistiske grid og vóla en kunstnerisk smuk Nendo dekoration for Cos, som præsentation af deres nyeste sommerkollektion. Simple statements i lækre rum gav gode vibrationer.

Design Circus hos Moroso

Fordi Moroso kan, og fordi jeg elsker søløver. Det er altid uforudsigeligt at besøge Moroso´s eget showroom i byen og denne gang havde de fabulerende og håndværksmæssige mesterværker fået farve og gejst, som kendetegnende for verdensmestrene i møbelinnovation.

Design Circus i Lambrate

Lige før tæppefald, må jeg lige vise dig hvor smukt et stykke tekstil – måske dit nye gardinstof ? kan foldes og draperes. De hollandske designere kunne noget sublimt i Lambrate distiktet, som var det stærkeste inspirationsspot i Milano denne gang.

Design Circus i Milano

Tak for alle de berigende forestillinger, pop up steder og for hyggestunderne undervejs, det bliver alt sammen konverteret og inspirerende lagt ind som små mosaikker  idag og for fremtiden.

Det er det inspirationsrejser kan for mig, give glæden  til at komme hjem og tage fat i mine egne numre, påny – håber du også fandt lidt lykke i stemningerne ?

design circus

(0) Kommentarer

Design Circus hos Ursula på Bella Sky

Champagnepropperne sprang og klædet blev løftet for forårsnyheder på DesignTrade, hvor Ursula´s tale rørte mig. Øjeblikke i selskab med interiørfaget, mødet med nye og gamle brands, formsprog, materialekombinationer, farvemix og vigtigst af alt mødet med branchens ihærdige ildsjæle er mere end vel modtaget. DesignTrade var årets 1. interiørmesse og den blev overraskende koblet sammen med en ypperlig historiefortællende Ursula Munch-Petersen.

Ursula forførte pressen ved Kählers forårslancering, hvor hendes velkendte (tidligere Royal Copenhagen producerede) kande og Ursula stel blev præsenteret i en forbedret forbrugervenlig version. Det er til sjældenhederne, at den erfarende kunsthåndværker, designer og kreativ ildsjæl lyttes til i en branche, hvor der oftest er opmærksomhed på talenter el. fortidens arkitekter. Men lad os blive bedre til at fokusere på crossovers af alder, uddannelse og erfaring ellers går vi glip af en unik erfaring, der bør få os bedst videre.

Mødet med Ursula rørte mig – og den talstærke presse på Bella Sky´s herlige 23. etage. Så her kommer det længste blogindlæg nogensinde (måske din undskyldning for en fredelig søndagslæsning!) for Ursula gav mig efterfølgende sin tale. Den inspiration og virkelighed, som hun har sammensat i denne tale er ord fra en uimodståelig idlsjæl, der er værd at lytte til, det bevidner også igen – hvor vigtige de menneskelige relationer er.

Design Circus møder Ursula på Bella Sky

Tillykke til Kahler, lykke til med salget og værsgo´ til Ursula  :

“Det er jo fint at kunne stå her idag fordi Kähler-design er i gang med at genoptage produktionen af mit fajancestel. Jeg kan jo kun være glad for at Frantz Longhi og hans folk har påtaget sig den opgave. På opfordring vil jeg nu fortælle om tilblivelsen af serien. 

Fra 1973 og 20 år frem underviste jeg på “Skolen for brugskunst” (tidligere Kunsthåndværkerskolen og nu Danmarks Designskole). Dengang sagde man at : “De sjove laver “fri” keramik, de bliver kunstnere mens de kedelige laver brugsting. Det var jeg ikke enig i. Jeg havde læst Georg Simmel (kaldet sociologiens fader), som for 100 år siden skrev et essay “Hanken” om forskellen på et kunsthåndværk og en brugsting uden at det ene er finere end det andet:citat ” “Hankens princip: at være kunstværkets formidler ud til verden og alligevel selv være fuldkomment inddraget i kunstformen, bekræftes i sidste ende af, at dens modstykke, vasens munding eller læbe, falder ind under nøjagtig samme ressort. Ved hanken når verden ind til vasen, ved mundingen når vasen ud i verden…”

Også et halvt år i Mexico, hvor jeg arbejdede på kunsthåndværker/designskolen i Mexico City, ændrede mit syn på skandinavisk design, som ellers blev beundret dér. “Salas Danesa”. Jeg sagde mange gange, se dog på jeres egne ting, for jeg oplevede stor farveglæde og på deres nationalmuseum fremmede, morsomme og fint, fint forarbejdede ting, mens vi her usagt havde forbud mod farver og ønskede rene former, hvilket betød strenge geometriske former helst uden synlige hanke, tude eller anden pynt. 

1984

Sammen med lærerne fra Skolen for Brugskunst etablerede Camilla plum og Nanna Simonsen en restaurant i Kunstindustrimuseet “Grønnegården”, som varede i tre måneder. Lærerne laver møbler, tøj, glas og keramik til serveringen, det var lige en opgave for mig at lave en masse forskelleige serveringsskåle til de fine småretter.

Erik Magnussen (Stelton kanden) som da var kunsternisk konsulent på Bing & Grøndahl kontaktede mig i forlængelse af udstillingen i Grønnegården – og bad mig om, at lave en serie serveringsting til B&G. Jeg arbejdede videre med nogle dele fra Grønnegårdsudstillingen som mit forslag bl.a. et 56 cm. langt ovalt fad og 2 størrelser ovale tallerkener plus nogle opsatser. Kort efter fusioneres B&G og Royal Copenhagen stoppede som kunstnerisk konsulent.

Jeg bliver sammen med en lille gruppe keramikere/designere, dels de ansatte kunstnere på Den Kgl. bedt om, at arbejde med forslag til fajanceproduktionen, da godsvognene kører halvtomme gennem tunnelovnen, hvor varerne kører kolde ind i den ene ende og varmes op til toptemperaturen i den miderste og kommer ud nedkølede i den anden. Ovnen skal altså køre hele tiden.

Dengang fik vi ikke at vide, at der var diskussioner om at lukke denne del af produktionen helt ned. Fajancefabrikken Aluminia startede i 1863 på Frederiksberg, 10-20 år senere blev Den Kongelige Porcelænsfabrik opbygget samme sted. Vi blev inviteret til et møde, hvor vi fik fremvist Aluminias  glasurprøver, og der var masser af farvede prøver fra de gamle fajanceserier, og jeg blev begejstret over materialemulighederne. Det var sjovt at bruge farver og at overdrive hanketude og knopper. En designer ville nok have gennemført det ovale også i kopper og spiseskåle og lavet 3 ens hanke på de 3 kander. Men som håndværker er der ingen grund til at gennemtrumfe et koncept, altså behøver den mindste kande ingen hank, den mellemste fik en lidt kantet hank, mens den største fik en helt rund. En spiseskål synes jeg skal være rund fordi bevægelsen med en ske er afrundet. Den sidste lille steldel jeg fik med var en ganske lille kantet krystalagtig skål, hvor jeg høvlede alle de mange små kanter ud af en gibsklump uden andet system end mit syn. Den ville være kompliceret at tegne, men simpel at lave. Det var meningen med den. Den blev kun lavet i hvid ligesom en riflet spiseskål med låg, idet kanterne og riflerne var der istedet for en farve. Jeg snoede mig hele tiden udenom et fastlåst koncept, og opgaven var at lave både variation og sammenhæng. Én ting var dog gennemgående, ingen påsat dekoration fordi der i forvejen var så mange dekorerede stel og sammen med dem kunne det ensfarvede fungere uden at det skulle være et egentlig stel men mere en samling af enkelte brugsting.

 Efter mange år som underviser havde jeg lært ligeså meget som de studerende, og jeg oplevede nu at jeg kunne trække på almen erfaring, hvor alle oplever form som et psykologisk sprog : hårdt og blødt, spidst og kantet. En brugsting må forholde sig til tyngdekraften, så at en skål er en fordybning, der ligesom en sø omkranser noget flydende. En krukke er statisk mens tuden og hanken udtrykker forandring. Når gamle beholdere i hele verden ofte har 3 og ikke 4 ben er det fordi 3 ben står støt på ujævn grund, mens 4 slutter sig sammen 2 og 2 og kan få tingen til at vælte osv.

 1988

Jeg fik det tre-årige arbejdslegat. Havde søgt flere år, men som lærer var det svært, men keramikeren Jane Reumert som var med i Kunstfonden kontaktede mig. Da de tre år var gået med at arbejde videre med serien og legatet var brugt, sagde jeg til direktøren Leonhart Schrøder, at jeg ikke kunne fortsætte med den meget symbolske løn, som jeg havde modtaget indtil nu. Svaret var “Vi vil ikke lave serien”.

Jeg forklarede, at man skulle vise hvad man havde brugt så stort et legat til og fik lov til at lave en udstilling i R.C.s lokaler på Amagertorv, hvor jeg kaldte serien for “Hverdagsstellet”, fordi det var lavet i forlængelse af de tidl. fajancestel fra Aluminia, som blev kaldt for fattigmandsporcelæn. Oprindelig var porcelænets højere brænding dyrere, mens arbejdskraften betød mindre. Seriens senere navn “Ursula” var også en forlængelse af tidl. stel som det lyseblå “Sonja” og det grønne “Sigurd”.

Sammen med håndværkerne havde jeg lavet 50 stk. af hver model og alle tingene blev solgt i løbet af få dage, og Politikkens arkitektur og designanmelder Henrik Sten Møller skrev begejstret om udstillingen. Senere efter skriver han en fræk kritisk anmeldelse af et eller andet fra RC og Leonhard Schrøder kontakter Politikkens chefredaktør Herbert Pundik, som han sidder i bestyrelse med. Han siger at han ikke vil finde sig i den slags anmeldelser og inviterer Pundik ud til rundvisning på fabrikken for, at vise ham hvor gode de er. Pundik er imidlertidig ven med Henrik Sten Møller og tager ham med. En af mine gode venner i produktudviklingen ringede til mig om aftenen og fortalte grinende om, hvordan HSM på rundturen gang på gang drillende havde spurgt om mit stel. Til sidst sagde L. Schrøder : ” Jamen stellet kommer da”. Hvorpå der næste dag i Politikken stod “Nu kommer stellet”. Så ringede L. Schrøder til mig og sagde: “Nu vil vi lave dit pragtfulde stel” og alle forarbejder blev taget frem igen.

1993

kommer de første dele – 1994 hele serien med 86 numre, hvor fx. en tallerken i 4 farver var 4 numre.

2001-2002

blev produktionen flyttet fra Smallegade til fabrikken Nikko i Japan. Det tog 2 år at flytte produktionen for ler er et levende materiale, som altid ligesom jord er lidt forskelligt forskellige steder, og heller aldrig opfører sig helt ens under forskellige forhold. Det sætter sig og svinder forskelligt under arbejde og brænding. Altså selvom der gik 2 år var der detaljer, som blev lidt forandret – ikke mindst glasurene – som giver færre glasurfejl jo mere den nærmer sig oliemalings tæthed, men som keramiker vil man gerne fornemme leret gennem glasuren. Stoflighed er et meget brugt keramikord.

RC tog flere og flere dele ud af serien og lukkede tilsidst helt ned for 3-4 år siden.

Stelton var interesseret, men insisterede på at deres nye farveskala skulle gå igen i mine ting, og det kunne jeg ikke acceptere – de nye pastelagtige trendfarver passede slet ikke til mine mere robuste ting.

En dag var der pludselig en facebookgruppe der hed : ” Vi vil have Ursula tilbage”. Og den lever stadig. Udover dette har jeg modtaget en mængde mails med forespørgsler om stellet – i perioder 2-3 gange ugentlig også fra Norge og Sverige, så jeg har været helt overvældet.

For knap 2 år siden blev jeg kontaktet af Frantz Longhi, som havde overtaget den gamle Kählerfabrik i Næstved. Han var interesseret i at genoptage produktionen – nu i Portugal.

Vi lavede en samarbejdsaftale efter, at jeg havde fået produktionsrettighederne tilbage fra RC og siden har jeg haft kontakt og samarbejde med Camilla Christensen og andre på Kähler designs sted i Næstved, som forøvrigt fremover skal etableres i den fine gamle keramikfabriksbygninger, som dog skal restaureres efter en årrækkes forfald.

Nu håber jeg bare for Kähler design og mig selv, at vi sammen får gennemført serien tilfredsstillende i Portugal,  så vi kan leve op til den store interesse. TAK.”

Design Circus møder Ursula på Bella Sky

Stolt sidder jeg så med hovedpersonen : Ursula Munch-Petersen, præcis lige så skøn som hun ser ud. Stort applaus fra mig til Ursula for hendes personlige fortælling og flotte kunsthåndværk. 

(0) Kommentarer

Lille julekortskavalkade

Der er drysset ned med postkort fra nær og fjern hos Design Circus de seneste dage, måske du kan finde inspiration til ny grafik, farver, mønstre og kreative metoder i dette lille varieret udpluk af dem.

Modtag mit allerbedste ønske om en glædelig jul, vi lader den lige vare et lille øjeblik endnu. Design Circus udsender i stedet en nytårshilsen, som ganske snart er på trapperne.Design Circus

julekort til design circus

julekort til design circus

julekort til design circus

 

julekort til design circus

 

 

(0) Kommentarer

Ny københavnersnude hos Normann Copenhagen.

Noma & Fie hos Normann

Som nytilflyttet københavner er det næsten umuligt at vælge blandt de mangeartet design- og kunstorienteret happenings, events og udstillinger,  der lystigt flyder ind i mailsprækken. Lucky us.

Én af disse var en familieskøn én af slagsen hos Normann Copenhagen. Butikken der giver en oplevelse af en unik shoppingskovtur med designblomster spirende fra skovbunden var eventens naturlige ramme. For kort tid siden inviterede Normann Copenhagen tyske Cloud 7 ind på Østerbro med deres æstetiske og eftertragtede hundesortiment, en hundeglad fotograf og alle os hundemennesker med vores firbenet ven NO.1. under overskriften “Dog is King”.

En genial måde at kombinere en shoppingoplevelse på med det personificerede  (et familie slash hundefoto) og lækkert design, der straks købes med hjem, præcis som en lille kæk hundkiks, der smager og glæder hundens ejer dagligt. Efter familiefotos og flere hundefotos med  vores højtelsket Petite Basset Griffon Vendeen frk. Noma, stod Østerbro avis så lige dér og interviewede begivenheden, mens avisfotografen Flemming Schiller fik pletskuddet og forsidefotografiet af vores firbenet familiemedlem – nu en rigtig “københavnersnude”!

Fortsat skøn efterårsferie eller ikke mindst mit bedste ønske om…et fabulerende SMUKT efterår.

Design Circus hos Normann Copenhagen

 

(0) Kommentarer

Ålesund – et udsøgt efterårstrip

En norsk fjordby kaldet Ålesund, der med dens havne- og naturpanorama, sin art nouveau arkitektur i verdensklasse og venlige indbyggere fortjener dette blogindlæg. Er du også til svundne tider, detaljerige bygninger, havnemiljøer, klipper og gourmet – så velkommen her!

Byens gamle centrum har næsten bibeholdt sit intakte udseende siden opbygningen efter, at der i 1904 herskede en skelsættende og totalødelæggende brand.  En ny Ålesund arkitektur blev etableret efter datidens førende internationale art nouveau arkitekters foreskrifter. Idag er der færre fiskere men i rige mål designere, glaspustere, kokke, klunsere, kunstnere og feinschmeckere.

NB. Mens jeg skriver indlægget er hotelværelsets balkondør åben på 4. sal, solen danser i fjorden direkte nedenfor og ja, her er fantastisk RART.

udsigten fra mit hotelværelset √

Udsigten fra værelset på Hotel Brosundet direkte mod byens centrum eller ned i en smuk gammel træbåd, taler jo helt for sig selv.

Dalen kjøt spottet af Design Circus

Den lækreste slagterbutik både udenpå og inden i… bredt udvalg af pølser, kødretter og fiskefrikadeller, som du bliver begejstret for. Alt pakket smagfuldt ind i pergament monogrampapir. Jeg skulle ikke engang betale for fiskefrikadellen “en lille smaksprøve”sagde slagteren. Han kunne sikkert se, at jeg snart kommer tilbage igen.

Turen til Fjellstua

418 trappetrin – 15 minutters fitness og du har view fra klippetoppen på Fjellstua. Smukt som paradis i efteråret ved solnedgangstid.

Trankokeriet Antikk, Ålesund

Charmerende gammelt hvidmalet træhus, ét af de ganske få, der overlevede branden huser idag Trankokeriet Antikk med vintageskatte, antikviteter, espressobar og galleri. Alt lige fra fortidens fiskegrej, gamle skrivemaskiner til Acne genbrugskjoler findes her.

Moloveien 16B, Ålesund.

Devold fabrikken spottet af Design Circus

Devold fabrikmusset

Devold fabrikkens museum

Devold fabrikken

 

KANTINA spottet af design circus

onsdag middag på KANTINA

Celsius Glass studio Ålesund

Celsius Glass studio Ålesund

En 10 min. kort sejltur over fjorden til Langevåg og den uberørte DEVOLD fabrikken, en stemningsfuld fortidsæske med Outlet af luksusbrands, designercafé, glaspusteriet Celsius  og Devold tekstilmuseet. Et must see for nostalgiske sjæle. Devoldfabrikken har i øvrigt samme ejer som Hotel Brosundet, hvilket tydeligt ses i kraft af det samme beundringsværdige æstetiske favntag.

Hotel Brosundet

Hotel Brosundet,  farvel med tak

Farvel,  Ålesund. Farvel og på gensyn fascinerende Hotel Brosundet (med din restaurant Maki – inkluderende verdens bedste fiskesuppe) og værelse No. 502. Suk, I bliver ikke lige sådan glemt.

 

 

(4) Kommentarer

O´høj & GLADE SOMMERSMIL

 

Med en dejlig DESIGN GOODS forestilling i bagagen er følelsen af en sommerpakket sportsvogn og oceaner af tid til FORDYBELSE med familie, venner, bøger, spil og god mad indenfor rækkevidde.

Kom vel hjem kære russiske matroser og nyd nu allesammen at det kun er sommer anno 2013 én enkelt gang !

Vi ses til august igen på bloggen, til nye eventeventyr  og i diverse livsstilsmagasiner

Bye Bye & hav det nu pragtfuldt så længe…

 

2 russiske matroser & design goods birgit tarp

(0) Kommentarer

LIVE forestilling med delikatesse & kant åben i disse dage

 

O´høj Aarhus – skibet er ladet med design goodies…

Så er det i disse dage, at du kan møde de allersmukkeste skibe, og samtidig besøge vores Pop Up- designmarked med 24 varierede designvirksomheder, de største og de allermindste men alle passionerede og med noget enestående at tilbyde dig.

Grib lidt af stemningen og indånd duften af tjære og dampede blåmuslinger – vi glæder os til at tage imod vores kunder, kollegaer, familie og venner i Design Circus seneste forestilling LIVE på Aarhus havn fra kl. 10 – 18 fredag, lørdag & søndag til kl. 13. 00

Spred budskabet, billetten er GRATIS og sommeren er kommet.

 

 

Design Goods kreeret af Design Circus med fine gæster

 

Design Goods kreeret af Design Circus med fine gæster

 

Design Goods kreeret af Design Circus

 

 

 

(0) Kommentarer
Copyright Design Circus Blog © 2017 | Avivoo - Wordpress CMS hjemmesider og blogs